Hoe ondernemen in de techniek werkt

Op dit moment zitten we weer in goede economische tijden. Dat was enkele jaren geleden natuurlijk wel anders. Ik merkte het meteen toen de economie een neerwaartse spiraal liet zien. Bedrijven waren een stuk voorzichtiger met het plaatsen van orders of bliezen ze zelfs af. Als ondernemer moet je dan creatief zijn, wil je het hoofd boven water houden. In die tijd had ik het geluk dat een aantal grote klanten bleven bestellen, ook al was het toen een stuk minder. Zij bleven behoefte hebben aan technische onderdelen, zoals reductoren en wormwielkasten. Ook de draaistroommotor vond nog gretig aftrek, net als frequentieregelaars. Deze artikelen konden we nog met enige regelmaat verkopen. Ik moest mijn inkoop echter ook beter gaan organiseren en heb in die jaren flink onderhandeld over prijzen. Uiteindelijk gaat het wat mij betreft vooral om langetermijndenken en de relaties die je opbouwt. Relaties met leveranciers en klanten zijn essentieel voor het voortbestaan van je bedrijf in tijden waarin de economie krimpt. Ook de technische sector heeft last van dat soort periodes. 

Langetermijndenken

Als het economisch slechter gaat ben je als ondernemer geneigd vooral in de korte termijn te investeren, vooral als je bedrijf echt een klap krijgt. Het is de kunst ook naar de lange termijn te kijken. Ik heb in magere tijden altijd extra geïnvesteerd in relaties. Waar het kon steunde ik een leverancier of collega. Daarnaast probeerde ik ook naar de lange termijn van mijn eigen onderneming te kijken. Dat had uiteraard prioriteit. In rustige tijden was er meer ruimte voor gesprekken in ons bedrijf. Samen met mijn medewerkers probeerde ik er het beste van te maken.

Luister naar de klant

Natuurlijk waren relaties met mijn leveranciers en collega’s niet de enige relaties waar ik aandacht aan schonk. Het gaat uiteindelijk vooral om de klant. Als mijn klant met spoed een kleine bestelling deed, ook al was het maar één draaistroommotor, dan zorgde ik dat het product er op tijd was. Menigmaal heeft dat ons bedrijf grotere orders opgeleverd, waardoor ik uiteindelijk toch nog winst kon maken in lastige tijden. Als je eenmaal zo’n periode hebt doorgemaakt bereid je je daarna altijd voor op een nieuwe dip. Daarom zet ik nu meer geld opzij voor het geval er een nieuwe recessie aankomt. In de tussentijd blijf ik innoveren en verras ik mijn klanten met nieuwe producten, zoals de laatste reductoren of servobesturingen. Zo houd ik mijn klanten tevreden.

Geef een reactie