Zo haal je het meeste uit jouw webshop

0
60

Het runnen van een webshop is geen gemakkelijke opgave en vergt dan ook veel tijd, geld en energie. Wellicht heb je door de pandemie het aanbod van jouw bedrijf van de fysieke winkel moeten verplaatsen naar de online omgeving om je business draaiende te houden. Het zal je daarmee niet zijn ontgaan dat het best lastig is om zo’n webshop goed in te richten, om deze bekend te maken bij het grote publiek, bezoekers te trekken en te zorgen dat de bezoekers een bestelling plaatsen. Toch is het runnen van een webshop, eventueel naast de fysieke winkel, echt een aanrader. Online is in en krijgt naar alle verwachting een nog grotere rol in ons dagelijks leven. Om de webshop tot een succes te maken en ook je online klanten goed te kunnen bedienen, zijn er een aantal zaken die je kunt doorvoeren.

Google Analytics

Zonder data kun je niet weten hoe je je webshop moet optimaliseren, je kunt dan immers geen conclusie trekken over hoe de webshop presteert en waar bezoekers afhaken. Dit is waar je Google Analytics voor kunt inzetten. Dit programma is gratis en zeer uitgebreid, je kunt er dan ook erg waardevolle inzichten uit halen. Je moet er echter wel voor zorgen dat je Analytics account goed is ingericht. Ga bijvoorbeeld na of je zelf rechten voor beheer per account hebt, daadwerkelijk alle pagina’s worden gemeten, de tracking code maar één keer op je website staat, filters zijn ingesteld, zoekopdrachten worden gemeten, ga zo maar door.

Fulfilment uitbesteden

Een webshop kan binnen korte tijd een sterke groei doormaken. Soms zelfs zo sterk, dat niet alle huidige processen kunnen meegroeien. Je kunt daarom je fulfilment uitbesteden. Dit betekent dat een bedrijf als hubbel den haag het logistieke proces uitvoert en de orders verwerkt. Professionele warehouse medewerkers zorgen dat opslag en transport gestroomlijnd worden uitgevoerd. Wil je meer dan dat, dan kun je hen ook inschakelen voor het assembleren, orders samenvoegen, ompakken, picken of andere soortgelijke taken. Zo houd jij meer tijd over voor andere taken om je bedrijf draaiende te houden, zoals de klanttevredenheid behouden.

Klanttevredenheid

Steeds meer mensen controleren de reviews van een product voordat zij deze bestellen. Het is dan ook van groot belang om je klanten zo tevreden mogelijk te houden. Dit doe je door de prijzen juist in te richten, de meest gangbare betalingsmethoden aan te bieden, gratis verzending en/of retour aan te bieden en de producten te voorzien van reviews. Daarnaast moeten klanten je bedrijf goed kunnen bereiken, zowel telefonisch als per e-mail of chat. Een korte reactietijd is hierbij van essentieel belang.