Heb je alles voor je bedrijf?

0
31

Het starten van een bedrijf is erg leuk, maar kan zeker wel een beetje onoverzichtelijk worden. Om deze reden is het altijd een goed idee om een handige checklist te hebben. Zo kan je checken of je alles binnen hebt voor het starten van je bedrijf! Deze lijst werkt overigens ook voor mensen die een bedrijf gaan starten, maar niet precies weten waar zij moeten beginnen.

Stap 1: het begin

Nadat een leuk idee voor een bedrijf is bedacht, kan er begonnen worden met voorbereidingen treffen. Deze voorbereidingen slaan eigenlijk vooral op keuzes maken. Er moeten keuzes gemaakt worden rondom de rechtsvorm van het bedrijf en de naam, onder andere. Daarna wordt er een ondernemingsplan geschreven. In het ondernemingsplan staat concreet waar het bedrijf voor staat en waar het geld voor gebruikt gaat worden. Om in Nederland een bedrijf te starten, moet je ingeschreven taan bij de Kamer van Koophandel. Daarom moet dus even langs worden gegaan.

Stap 2: opzetten

Dan wordt het even wachten, totdat alles is goedgekeurd. Is dit zo? Top! Dan kan je door. Ondertussen kunnen er wel al een paar voorbereidingen gemaakt worden voor komende stappen. Beroepseisen moeten bijvoorbeeld gecheckt worden. Voor het grootste deel van de Nederlandse beroepen zijn er eigenlijk geen eisen, maar bij beroepen in bijvoorbeeld de gezondheidszorg komen er wel een paar dingen bij kijken. Administratie kan worden bijgewerkt en websites worden aangemaakt. Eventueel kan er gedacht worden aan het maken van reclame, zodat er gelijk klanten op je af komen. Daarnaast worden er ook nog leningen en verzekeringen afgesloten. Hierdoor blijven alle financiën op orde en worden risico’s gedekt.

Stap 3: beginnen

Stap 3 is toch wel de leukste stap. In deze stap wordt het gebouw gezocht en gekocht en kan er inkopen worden gedaan om het bedrijf ook echt te beginnen. Het belangrijkste is natuurlijk om de goederen die eventueel verkocht gaan worden, binnen te hebben. Wanneer iemand bijvoorbeeld een kantoorgebouw heeft gehuurd, is het belangrijk om andere spullen in huis te hebben. Denk bijvoorbeeld aan goede bureaustoelen en bureaus, artikelen die op het bureau komen (zoals pennen, scharen, potloden), een koffiezetapparaat (heel belangrijk!) en een afvalcontainer voor alle bedrijfsafval. Zeker dit laatste is iets wat nog wel over het hoofd wordt gezien, maar het gaat wel gebruikt worden. Beginnende bedrijven hebben niet altijd zo veel geld. Om een beetje te besparen kunnen afvalcontainers voor bedrijfsafval ook gedeeld worden met andere bedrijven in omstreken!

En dan kunnen de deuren open gezet worden!