Alles wat je moet weten over inbound en outbound gesprekken!

0
19

Bedrijven die een telefonische service aanbieden worden al snel onder het kopje callcenter geplaatst. Een callcenter wekt al snel een negatief gevoel bij mensen op omdat dit wordt geassocieerd met verkooppraatjes via de telefoon waarbij de verkoper net iets teveel blijft door pushen. Toch is het geheel onterecht dat ieder bedrijf meteen wordt gelinkt aan dit gevoel. Er zijn namelijk ook een tal van bedrijven die een telefonische service aanbieden zonder dat er direct op sales wordt getarget. In dit blog willen we je dan graag ook wat meer vertellen over de inbound en outbound telefoongesprekken.

Inbound gesprekken

Wanneer een klant een bedrijf belt wordt dit ook wel een inbound gesprek genoemd. Deze gesprekken komen namelijk binnen bij het bedrijf. Dit kan zijn omdat klanten vragen hebben over een product of dienst die ze hebben afgenomen, omdat ze graag wat meer willen informatie willen hebben over het product of de dienst of omdat ze een klacht hebben. Er kunnen een tal van verschillende redenen zijn waarom een klant een bedrijf wil bellen. Het bedrijf kan de telefoon zelf beantwoorden. Dit wordt vaak gedaan door een medewerker van de klantenservice of door een medewerker van de administratie maar een bedrijf kan ook een ander bedrijf hiervoor inhuren. In zo’n geval heb je dan te maken met een inbound customer contact center. Dit center neemt voor jouw bedrijf dit proces waar op de moment waarop jij dat niet wilt of simpelweg niet kan.

Outbound gesprekken

De outbound gesprekken lijken het meest op de gesprekken die we kennen van de callcenters. Toch kunnen we ook deze gesprekken niet allemaal onder het kopje sales plaatsen. Outbound gesprekken worden namelijk ook gevoerd om naamsbekendheid te creëren, marktonderzoek te doen of service na aankoop aan te bieden. De outbound gesprekken zijn eigenlijk nog meer divers dan de inbound gesprekken van een bedrijf. Ook hier kan een bedrijf weer kiezen om deze gesprekken zelf te voeren maar er kan ook worden gekozen om deze gesprekken uit te besteden aan een ander bedrijf. In zo’n geval ben je op zoek naar een outbound call center.

Veel bedrijven bieden vaak beide diensten aan waardoor je deze taak mooi op een plek kan onderbrengen. Op deze manier wordt er gekozen voor een optimale samenwerking met een externe partij. Wel is het goed om er rekening mee te houden dat het inhuren van een externe partij geld kost. Als je hier budget voor hebt is dat natuurlijk geen enkel probleem maar soms is een functie hiervoor aanmaken meer rendabel dan uitbesteden. Denk dus goed na over wat voor jouw bedrijf het beste is.