Waarom is het design van je webshop belangrijk?

Je hebt de knoop doorgehakt: je gaat een webshop starten. Leuk! Je bent erg enthousiast over de artikelen die je wil gaan verkopen en je hebt al een beetje research gedaan naar andere aanbieders. Je bent bijvoorbeeld interessant voor klanten omdat je ze goedkoper dan de concurrenten kan aanbieden of misschien neem je heel specifieke artikelen op in je assortiment die je ergens anders nog niet of niet makkelijk kan krijgen. Eerst begin je met de zakelijke dingen, zoals het schrijven van een business plan en het inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Vervolgens neem je contact op met je leverancier(s) en doe een eerste bestelling. Toon dat je een betrouwbare afnemer bent en houd deze relatie(s) goed. Vervolgens kies je een webshop-pakket. Er zijn veel soorten beschikbaar, dus kies er eentje waarmee je een vormgeving kan creëren die jij voor ogen hebt. Dit is namelijk essentieel bij het aantrekken en behouden van je klanten. Daarom krijg je in deze blog tips voor het design van jouw webshop. Zodat jouw webshop een succes wordt!

Zo creëer je een goed design

De eerste tip is je pagina’s niet helemaal te vullen met teksten en foto’s van je artikelen. De aandacht voor iets neemt namelijk 20% toe als je gebruik maakt van witruimte. Hou het dus bij toegankelijke en informatieve teksten en houd witruimte om die informatie en foto’s waar je de aandacht op wil vestigen. De tweede belangrijke tip is ervoor te zorgen dat je webshop snel laadt, ook op een smartphone. Klanten gaan al gauw naar een andere aanbieder als ze lang moeten wachten voordat een pagina geladen is. Om dezelfde reden is het belangrijk foutpagina’s op je webshop te voorkomen. De volgende tip is dat de opmaak van je webshop op al je pagina’s hetzelfde te maken. Dus overal dezelfde opmaak voor titels, lettertype en foto’s in dezelfde stijl. Dat draagt bij aan een professionele uitstraling.

Maak je beloftes waar

Ben je tevreden met het design van je webshop, dan kan het verkopen gaan beginnen! Check voordat je live gaat met je website of alles goed werkt: denk bijvoorbeeld aan de links die je wellicht in je tekst hebt verwerkt. Besteed ook aandacht aan je werkproces. Zorg bijvoorbeeld voor goed verpakkingsmateriaal. Voor alle soorten producten kan je specifieke dozen kopen. Kies voor verschillende maten, zodat je voor elke situatie het juiste verpakkingsmateriaal op voorraad hebt. Zowel als iemand één product besteld of juist meerdere. Naast verschillende groottes van dozen, kan je ook bijvoorbeeld specifieke verpakkingen als brievenbusdozen en kalenderverpakking kopen. Door het juiste verpakkingsmateriaal voor het verzenden van jouw artikelen in huis te hebben, zorg je ervoor dat je producten beschermd en dus veilig aankomen bij je klanten. Zorg dat je de verzendingstijd die je op je webshop meldt, nakomt. Wees ook goed bereikbaar voor je klanten, zodat je snel op vragen kan reageren. Nu kan je live gaan met je webshop! Dat ga je natuurlijk aan de wereld kenbaar maken. Uiteraard binnen je eigen netwerk en via sociale media, maar meld je webshop ook aan bij de belangrijkste zoekmachines. Veel succes en plezier!

Geef een reactie